FIP
Deze methode is onderzocht en ontwikkelt door professor Pierre Konings. Hij bewees hiermee de waarde van aandacht. In dit geval van klantregisseurs aan hun werkzoekenden in hun caseload. Prof. Konings en Menno Fenger hebben onderzoek gedaan naar de effecten van het persoonlijke contact bij werkzoekenden. Volgens Fenger kunnen we op drie manieren omgaan met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. We kunnen hen proberen te helpen met het schrijven van sollicitatiebrieven, het verbeteren van hun cv en hen sollicitatietrainingen aanbieden (work-first benadering). Het is ook mogelijk om het te zoeken in het verbeteren van hun vaardigheden, door bij- of omscholing (skills-first). Maar vaak is een andere benadering nodig. Een benadering die de nadruk legt op het wegnemen van barrières in het persoonlijk leven van de klant (life-first).
FIP methode. FIP staat voor Frequent, Intensief en Persoonlijk.
De FIP-methode draait om face-to-face contact van klantmanagers met hun cliënten, het liefst meerdere keren per jaar (frequent). Daarnaast gaat het ook om de tone-of-voice in zowel gesprekken als schriftelijke communicatie (persoonlijk). En tot slot wordt een alomvattende aanpak op meerdere leefdomeinen van de cliënt in kaart gebracht (intensief).
Als je dit weet, is het een uitdaging om te kijken wat je als werkgever kunt bijdragen in die persoonlijke aandacht. Natuurlijk moet op het werk ook gewoon gewerkt worden. Maar het getuigt van goed werkgeverschap, dat het niet in het grote, maar in het kleine zit. Dit is verder uitgewerkt middels het ISP model